fredag 27. februar 2009

pooooooooooooolitisk

Tenkte jeg skulle glimte til ved å være litt politisk engasjert på morgenkvisten.

Jeg leste at SVs Bård Vegard Solhjell fremmer et ønske om at Staten vil kunne ta organene dine når du dør, uten samtykke. Det vil si; man kan nekte på det, om man fyller ut et ikke-ta-organene-mine-kort. Da før man dør naturligvis ;). Og forslaget er jo sikkert godt ment, men jeg mener at det umulig kan være den rette måten å gjøre det på. Det er heller mye bedre å kjøre en god gammel informasjonskampanje på temaet for å fremme organdonasjon blant de norske folk. Å bli organdonor er en veldig enkel sak, man logger seg på organdonasjon.no, fyller ut et skjema og legger det i pengboka. Og vips så er man sertifisert organdonor. Mitt forslag er at man sender ut et slikt skjema, med tilsvarende informasjon, i posten, til alle nordmenn. Det vil nok øke antall organdonorer betraktelig. Og kanskje med det samme lage et skikkelig organdonor-register? Slik som det er per i dag er det de ferreste som går rundt med organdonorkortet i lomma, og dermed er det de pårørende som tar avgjørelesen. Et register vil dermed lette trykket på de pårørende.

Det er jo litt oppsiktsvekkende at enkelte vil ta kroppen din uten samtykke, mens man samtidig ikke kan "tvangsvaske" andre.

1 kommentar:

Anna sa...

Er jeg død så er jeg død, samma for meg. Skal i allefall donere vekk det som går ann på mine nærmeste og håpe at de ville gjort det samme for meg.

Men syns forslaget virket passe fjernt med tanke på alle som sikkert ville følt seg krenka og begynt hylekoret sitt igjen. Menmen. Snik-islamisering!